در طراحی سایت صنعتی ، باید مولفه های فنی و بصری زیادی مدنظر قرار بگیرد تا بتوان به یک سایت صنعتی حرفه ای تبدیل شود. یکی از ویژگی های بصری که نیاز است بصورت علمی مطالعه و استفاده شود ، روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت صنعتی میباشد. هر رنگی مفهومی را به کاربر و مخاطبان شما منتقل میکند.در ادامه به روانشناسی رنگ ها در سایت های صنعتی ، مفهوم هر رنگ در آن ، نحوه ترکیب و استفاده آنان میپردازیم.
تاثیرپذیری مخاطبان از رنگ ها در طراحی سایت صنعتی
برانگیختن احساسات مخاطبان و واکنش های ناخودآگاه آنها
علم روانشناسی ثابت کرده است که مشاهده مستقیم به هر رنگ میتواند احساسات منحصر بفردی را در افراد برانگیزد که در ادامه هر رنگ را توضیح خواهیم داد. برای مثال استفاده از رنگ قرمز در سایت های فروش روغن باعث ایجاد حس هیجان در خرید در کاربران میشود . مجموعه این رنگ ها باید منجر به فروش بیشتر در سایت های صنعتی شود و زمان سپری شده کاربر را در سایت های صنعتی افزایش دهد.
افزایش زمان کار کردن کاربر با سایت صنعتی
رنگ ها در طراحی سایت صنعتی شما ، باعث زیبایی بصری و برانگیختن احساسات کاربر میشود و این امر باعث میشود کاربران از لحاظ بصری علاقه بیشتری داشته باشند تا سایت صنعتی شما را مرور کنند. همچنین انتخاب رنگ های متناسب برای سایت های صنعتی از لحاظ ذهنی و روانی باعث میشود راحت تر به دنبال نیاز خود در سایت شما بگردند. استفاده از رنگ های مناسب باعث سردرگمی میشود و درنهایت خروج سریع کاربر را به دنبال دارد.
کمک در ساخت هویت برند صنعتی شما
رنگ ها که در طراحی سایت صنعتی با روانشناسی و برند بوک انتخاب شده اند ، حس خوبی نسبت به برند و هویت آن شکل میگیرد که باعث گره خوردن رنگ های برند شما با نام برند شما در ذهن مخاطبان بصورت ناخودآگاه میشود. برای مثال هر جا سخن از برند استقلال میشود همه رنگ آبی در ذهنشان خطور میکند و هر جا سخن از برند مک دونالد در تهیه مواد غذایی میشود رنگ قرمز به یاد مخاطبین می آید و این بهترین روش در هویت سازی در برند صنعتی میباشد. طبق تحقیقات انجام شده رنگ ها تا 80 درصد در شناساندن برند به جامعه هدف موثر است.
افزایش فروش محصولات صنعتی و نرخ تبدیل
همانطور که پیش تر بیان شد استفاده درست از رنگ ها در طراحی سایت صنعتی در دکمه های کال تو اکشن میتواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود. برای مثال رمگ های فرمز نارنجی باعث ترغیب کاربران سایت صنعتی شما برای خرید ، عضویت و سفارش خدمات صنعتی شما میشود. استفاده از رنگ ها نامناسب توجه کاربران را به جاهای دیگری جلب میکند.
ایجاد تمرکز هدفمند و هدایت چشم کاربر در سایت صنعتی
با انتخاب درست رنگ ها در طراحی سایت صنعتی میتوانید با اهداف قبلی چشم کاربر خود را به سمت بخش های مهم سایت (فرم های سفارش ، پیشنهادات ویژه ، دکمه های خرید و ثبت نام ) هدایت کنید .این کار باعث افزایش بهره وری و افزایش نرخ تبدیل کاربران میشود. استفاده هوشمندانه از کانتراست (تضاد رنگ ها) میتواند این تمرکز را ایجاد کند.
تعیین مخاطبین سایت با رنگ ها در طراحی سایت صنعتی
یکی دیگر از کاربرد انتخاب روانشناسی شده رنگ ها در طراحی سایت صنعتی ، تعیین مخاطبین هدف سایت صنعتی خود است برای مثال رنگ های صورتی میتواند برای کودکان ، دختران مورد استفاده قرار بگیرد با این حال رنگ های آبی مناسب پسران و رنگ های تیره برای آقایان مناسب تر است.
دسته بندی رنگ ها در طراحی سایت صنعتی و تاثیرات آن ها
رنگ ها را میتوان از دیدگاه های مختلف دسته بندی کرد ، میتوان به رنگ های روشن و تیره ، رنگ های شاد و غمگین ، رنگ های گرم و سرد ، رنگ های مکمل و خنثی و اصلی تقسیم کرد در ادامه به بررسی هر یک میپردازیم.
رنگ های روشن و تیره
رنگ های روشن ، همانطور که مشخص است ، با مشاهده این رنگ ها روشنایی تصور میشود از مهم ترین رنگ های روشن : رنگ سفید ، زرد روشن ، صورتی روشن ، آبی آسمانی هستند. رنگ های روشن حس سبک بالی به مخاطبان میدهد ، شادی بخش و امید بخش است و پر از انرژی مثبت هستند ، از رنگ ها در طراحی سایت صنعتی که روشن هستند برای ایجاد فضا های باز ، مینیمالیستی و سایت های صنعتی مدرن استفاده میشود. برای مثال در طراحی سایت فروشگاه صنعتی ، فروش پنل خورشیدی میتوان از دو رنگ روشن آبی آسمانی و زرد خورشیدی استفاده کرد.
اما رنگ های تیره ، حس قدرتمندی ، جدیت بیش از اندازه ، رسمی بودن زیاد میدهد و برای القای حس لوکس بودن نیز از رنگ های تیره استفاده میشود. از مهم ترین رنگ های تیره ، رنگ های مشکی ، سرمه ای و خاکستری تیره و قهوه ای سوخته میباشد که بسیار کاربردی اند. لازم به ذکر است که از رنگ های تیره برای تبدیل تم رنگی سایت صنعتی به حالت دارک مود نیز استفاده میشود. برای مثال برای طراحی سایت فروش خودرو های لوکس و گران قیمت خارجی میتوان از رنگ های سرمه ای و مشکی استفاده کرد.
رنگ های شاد و غمگین
رنگ های شاد به رنگ هایی گفته میشود که باعث نشاط و شادی و احساس شعف ناخودآگاه در مخاطبین سایت صنعتی میشود . رنگ های شاد انرژی بخش هستند و مناسب ترین رنگ ها برای ایجاد تمرکز و صمیمیت با کاربر هستند . از مهم ترین رنگ های شاد ، رنگ زرد ، نارنجی ، سبز روشن میتوان نام برد. برای مثال برای فروشگاه ابزار آلات صنعتی میتوان از رنگ های زرد و نارنجی جهت افزایش تعامل کاربر استفاده کرد.
رنگ های غمگین فلسفه متفاوتی دارند این رنگ میتوانند حس های متفاوتی را در کاربر ایجاد کنند ، آرامش بخشی ، جدیت بسیار زیاد ، بی تفاوت بودن و حتی اندوه و غم از تاثیرات استفاده از این رنگ ها در طراحی سایت صنعتی میباشد. برای مثال در طراحی سایت های رسمی خبری ، نشریه ای و هنری برای ایجاد عمق جدیت در کار از این رنگ ها میتوان استفاده نمود . از مهم ترین رنگ های خنثی رنگ های خاکستری ، آبی تیره ، قهوه ای تیره و … است.
رنگ های سرد و گرم
از مهم ترین دسته بندی رنگ ها ، تقسیم آن ها به رنگ های گرم و سرد است ، رنگ های گرم بسیار هیجان برانگیز ، انرژی بخش ، اغوا کننده هستند و باعث حس نیاز میشوند و صمیمیت زیادی با کاربران سایت ها دارند ، این رنگ ها در دکمه های کال تو اکشن و سفارش محصولات صنعتی بسیار کاربرد دارند . رنگ های قرمز ، زرد ، نارنجی ، از گرمترین رنگ ها به شمار می روند. میتوان در طراحی سایت فروش مواد غذایی و تبلیغاتی به منظور افزایش تعامل کاربر و نرخ تبدیل از این رنگ ها استفاده کرد.
رنگ های سرد همواره باعث کنترل هیجانات مخاطبین میشود و حس آرامش دهنده ای برای کاربران به همراه دارد ، رنگ های سر باعث اعتماد سازی و ثبات میشود. از بهترین رنگ ها در طراحی سایت صنعتی که سرد هستند استفاده از رنگ های آبی ، سبز و بنفش است. برای مثال در طراحی سایت صنایع پزشکی که مخاطبان نیاز به اعتماد و آرامیش زیادی دارند از رنگ های سبز و آبی استفاده میکنند.
پیشنهاد رنگ ها در طراحی سایت صنعتی مختلف
در طراحی سایت صنایع چوب بهتر است از رنگ های سبز ، قهوه ای و بژ استفاده شود .رنگ سبز نشان از طبیعت دارد و حس آرامش زیادی به مخاطب میدهد ، رنگ قهوه ای نماد چوب است و بیانگر استحکام و اصالت میباشد .
در طراحی سایت صنایع غذایی میتوان از پالت رنگی قرمز ، نارنجی ، سبز / زرد استفاده کرد . رنگ قرمز انرژی بخش است و باعث افزایش اشتهای کاربر میشود . رنگ نارنجی نشاط آور است و باعث افزایش تعامل کاربر در سایت فروش مواد غذایی میشود. سبز هم نماد سلامت و تازگی مواد غذایی دارد و برای سایت های فروش سبزیجات و مواد ارگانیک بسیار مفید است.
رنگ های فیروزه ای ، طلایی و قهوه ای روشن یکی از بهترین ترکیبات رنگی در طراحی سایت صنایع دستی است.رنگ فیروزه ای که نماد اصالت ایرانی و بیانگر هنر ایران زمین میباشد ، رنگ طلایی بیانگر با ارزش بودن محصولات صنایع دستی است و قهوه ای روشن نماد سنتی بودن است.
پالت های رنگی طراحی سایت پوشاک متفاوت است و با مد روز و نوع پوشاکی که فروخته میشود ارتباط دارد ولی استفاده از رنگ های سفید به جهت القای حس مینیمالیسم و مدرن بودن و مشکی جهت تجربه حس لوکس و شیک پوش بودن بسیار توصیه میشود همچنین میتوان برای سومین رنگ نیز یکی از رنگ های مد روز را در طیف رنگی پاستیلی استفاده نمود.
در طراحی سایت کارخانجات بهتر است حتما از رنگ های آبی ، سبز تیره و طوسی استفاده نمود ، رنگ آبی همواره حس اعتماد را به کاربران میدهد و رنگ سبز تیره باعث القای حس توسعه پایدار در مشتریان شما میشود و رنگ طوسی را میتوان به عنوان نمادی از تکنولوژی در نظر گرفت.
رنگ نقره ای ، خاکستری و مشکی همواره در ترکیب با هم حس قدرتمندی ، استحکام را تداعی میکنند بنابراین میتوان برای طراحی سایت آهن آلات از این پالت رنگی استفاده نمود.





